In ultimul timp, firmele de constructii se confrunta cu o crestere masiva a preturilor materialelor, afectand contractele mai vechi. Acestea, de multe ori, lucreaza in pierdere sau sacrifica o parte din calitate pentru a putea finaliza constructia. La inceputul anului 2021, piata constructiilor a suferit o crestere fara precedent a materiei brute, la nivel national. Aceasta crestere a pornit odata cu relansarea economiei, pe fondul relaxarii masurilor anti-COVID 19, iar efectele fiind imprevizibile.
Construtiile civile se confrunta cu scumpiri mari fata de anul precedent. Astfel, materialele de constructii necesare unui kilometru de asfalt sunt cu 43.855 de lei mai scumpe decat erau in 2020. La un drum de 30 de kilometri, de exemplu, ar fi vorba de o crestere de aproape 270.000 de euro. Balastrul a suferit o crestere de 33%, bitumul de 19%, iar alte produse cu pana la 200%.
Scumpirile ii afecteaza si pe cei care ridica scoli, modernizeaza cladiri, construiesc poduri sau pun termoizolatii pe blocuri.
Materialele pentru izolare precum polistirenul sau vata minerala au suferit o dublare a pretului. De asemenea, metalele folosite in industrie precum cuprul sau aluminiul au avut parte de scumpiri de aproximativ 80%, respectiv 56% de la inceputul anului. Cel mai scump material a ajuns sa fie cheresteaua, ajungand la niveluri aproape triple intr-un an, pe bursa futures din SUA. Pretul exagerat al lemnului, care in luna mai 2021 s-a dublat fata de aprilie 2021, precum si lipsa lemnului fasonat si a altor materiale lemnoase (PAL brut, MDF, placaj) determina inchiderea multor capacitati de productie sau nerealizarea comenzilor primite din cauza neincadrarii in costurile de fabricatie.
Pretul ridicat al materialelor de constructii ar putea afecta si
piata imobiliara. Este foarte greu de crezut faptul ca in contextul scumpirii materialelor de constructii, dezvoltatorii imobiliari vor reduce aceste costuri din profit. Desigur, preturile difera in continuare in functie de zona, cerere si oferta.